dinsdag 13 augustus 2013

Lijkwagen

Ik wens als mediaconsument niet als een kleuter te worden behandeld, zo vatte Jean-Pierre Geelen, tv-recensent van de Volkskrant, zijn kritiek op de vloedgolf van berichten en reportages over de dood van prins Friso samen. Niet tot genoegen  van de hoofdredacteur van RTL Nieuws, zo bleek op het Mediaforum van de NCRV, elke werkdag tijdens lunchtijd present op Radio 1.

Van hem mag NOS-verslaggever Pauline Broekema op de hei aan een wandelaar vragen: ‘Had u het verwacht?’ En mag zijn bloedeigen verslaggever Koen de Regt gerust op Twitter meedelen: 
‘Oef. Zojuist komt de lijkwagen binnengereden bij Huis Ten Bosch.’ 
 
Schrijver dezes twitterde terug: Wat had je anders gedacht, een bruidsauto?

De Regt weer: ‘Ik meld gewoon wat ik hier aan nieuws zie. Kan ik ook niet doen hoor, maar dat zou raar zijn.'

En tv-kijker Pascal Udink: ‘Koen doet gewoon zijn werk! dat hoort een journalist te doen het nieuws brengen als er wat gebeurt.’

Andermaal De Regt, duidelijk verheugd: ‘Zo is dat.’

Ik wil hiermee maar zeggen dat er mensen zijn die het gedoe van de media, ook van de kranten – waarbij je trouwens een behoorlijk onderling verschillende aanpak ziet – met smaak op de voet volgen en anderen, zoals ik, die het bij het kale nieuws laten, de hele santenkraam van die avond zien aankomen en naar het buitenland overschakelen, een vastgelegde film op zetten of de uitknop hanteren en een boek pakken.

Er zijn er ook, die even om ‘n hoekje kijken en dan op het web, een stukje schrijven dat aan dit alles warempel nog iets toevoegt.

Ieder z’n meug en de media hebben waarschijnlijk goed ingeschat, welke categorie tot de meerderheid behoort en daarnaar (kijkcijfers!) gehandeld.

Zullen we vrede mee moeten hebben.

De discussie op Mediaforum: Video

Geen opmerkingen:

Een reactie posten