woensdag 17 juli 2013

Bericht van de dag

Het bericht van de dag staat in het Eindhovens Dagblad: ‘Poepende dief krijgt 4,5 jaar cel’. In het midden gelaten, of de dief ten aanschouwe van de rechter heeft zitten poepen (zo kun je die kop ook lezen), de clou zit in het feit dat de man zich in de buurt van de woning in Asten, die hij had overvallen, had ontlast ‘waardoor zijn DNA kon worden vastgesteld’. Ja, we leven in tijden, waarin de techniek voor niets staat. Dure drol.

Waarom ging die overvaller nu uitgerekend op die plek uit de broek? Ik denk dat dit een klassiek verhaal is: de zenuwen, die hem parten speelden voor of na zijn snode daad.

Dit brengt mij op vergelijkbaar verschijnsel, dat ik weliswaar nooit zelf heb kunnen controleren, maar dat niettemin een wijdverbreid verhaal is. Stukadoors die in een huis in aanbouw hun karwei hadden verricht, rondden dat volgens die roddel zal ik maar zeggen, af met een keurige drol in een kast. Hieraan lag het bijgeloof ten grondslag dat het werk zonder die afsluitende verrichting zou mislukken. Daar is nooit een DNA-test aan te pas gekomen. Je wist gewoon dat het de stukadoor was geweest en niet de timmerman of de schilder.

En nu moet ik zelf even. Frisse morgen.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb wel eens van de directeur van de toen nog bestaande politieschool in Heerlen gehoord dat inbrekers bij voorkeur bij volle maan en stormachtige wind het kan ook omgekeerd zijn geweest) op pad gingen en na succesvol inbreken ineens enorm moesten poepen -- de commissaris liet er geen misverstand over bestaan dat dat zelfs vrijwel bij elke inbraak werd geconstateerd. De drol lag dan niet in de kast maar op de vloer van de woonkamer, waar hij de plaats had ingenomen van de juwelen, de tv of de tenniswisselbeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens van de directeur van de toen nog bestaande politieschool in Heerlen gehoord dat inbrekers bij voorkeur bij volle maan en stormachtige wind het kan ook omgekeerd zijn geweest) op pad gingen en na succesvol inbreken ineens enorm moesten poepen -- de commissaris liet er geen misverstand over bestaan dat dat zelfs vrijwel bij elke inbraak werd geconstateerd. De drol lag dan niet in de kast maar op de vloer van de woonkamer, waar hij de plaats had ingenomen van de juwelen, de tv of de tenniswisselbeker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reactie is van Sante Brun. Hij had moeite met de plaatsing. Ik raad hem en anderen met een Googleaccount aan, dat account te gebruiken bij het plaatsen van reacties.

      Verwijderen