donderdag 4 april 2013

Hou de robot tegen

Vooropgesteld: naamgrappen zijn dus nooit leuk. Ze mogen dan wel goedkoop zijn, ze gaan ten koste van de naamdrager en zijn meestal zeer voorspelbaar. Ik ben dus geneigd, de krant die haar voorpagina vult met het oranje leeuw-logo plus de (grafische) woordspeling MISREKENING onmiddellijk naar de prullenmand te verwijzen. Dit valt onder het hoofdstuk debilisering waarover Sante Brun het vandaag heeft.

Maar toegegeven, nrc.next probeert dan wel zich te onderscheiden, de manier waarop de meeste media op de digitale crash van de ING-bank zijn gesprongen, draagt in overtreffende trap de kenmerken van de hype. Paniek is het trefwoord.

Paniek? Hoe zo? Van de ongerustheid die de bankstoring bij de MKB-sector heeft opgeroepen – stel dat zoiets op zaterdag, of daags voor Kerstmis gebeurt – kan ik me nog iets voorstellen. Een wat men noemt significant aantal transacties kon niet doorgaan, maar ‘morgen komt er weer een dag’. De rekeninghouder met enig verstand ging  hoogstens even kijken hoe de vlag er voor hem bij stond, verder vertrouwend op het backupsysteem van de bank. Als die backup had ontbroken, dán pas was Leiden en niet alleen deze stad in last geweest.

Toevallig had ik eergisteren wat zitten bankieren, zodat ik m’n saldo en de geplande overboekingen uit m’n hoofd kende. Welnu, dat zag ik vanmorgen allemaal keurig terug. De media die op Twitter afgingen, ter vaststelling van ‘de paniek’ volgen daar misschien de sukkels.

Deze sein- en wisselstoring was inherent aan de automatisering die de mondiale maatschappij doordrenkt. De omvang ervan was ongekend groot, maar noem mij de bank, die er nog nooit mee te maken heeft gehad. De les die uit dit soort calamiteiten geleerd kan worden  is wellicht dat de automatisering haar grenzen kent en dat het verstandig zou kunnen zijn, die te temporiseren en wat meer mensen van vlees en bloed aan de knoppen te laten. Laten we dictatoriale robot de pas afsnijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten