Eigenlijk behoort Sante Brun hier op in te gaan, maar die zit naar eigen zeggen op ‘n kaal Canarisch eiland met een sjaal om z’n nek te lunchen: de nrc.next. Bestaat die dan nog? Heeft die eigenwijze Vlaming, die Vandermeersch, niet Rob Wijnberg, zo’n beetje de geestelijke vader, de laan uit gestuurd? (Overigens noemde de zeer bekwame denker Max Pam Wijnberg onlangs ‘een beminnelijk warhoofd’, waarmee hij dan weer een wit voetje haalt bij Vandermeersch voornoemd.) En zouden de beleidswijzigingen niet de prelude zijn van de transformatie van moederkrant NRC naar ochtendblad? Ik weet het niet meer. Maar om het allemaal goed te volgen, heb ik toegehapt toen er een aanbieding kwam van vijf weken nrc.next voor ‘n tientje. Bijna gratis.
Vandaag viel pas het derde nummer (254, zevende jaargang) in de bus, dus ik kan er nog niet veel over zeggen. De krant van gisteren heb ik niet eens gelezen, wegens ‘wat anders te doen’.
Om te beginnen, een wat geforceerd-origineel aandoende indeling, die afwijkt van het gebruikelijke binnenland, buitenland, sport, kunst etc. In plaats daarvan dus weten, denken en doen. Het lijkt me ‘n hele toer, elke dag weer uit te maken, wat onder het een en wat onder het ander valt, laat staan dat de lezer er wat aan heeft. Dat sport niet onder het begrip denken valt te rangschikken (behalve dan de denksport) is evident, maar wat moet ik ervan weten? Zulke dingen.
Het moet natuurlijk vooral onderhoudend zijn, prikkelend, trendy, en het nieuws – dat onder Wijnberg vaak werd genegeerd – dient aanwezig te zijn, al is het maar in een kolommetje achter de open deur Kort, een aanduiding die het eerste de beste provinciaaltje vijftig jaar geleden al gebruikte. Advertenties schitteren door afwezigheid, behalve in de daartoe gecreëerde fuik, een bijlage Carrière.
Maar vandaag dus de grote klap. De rode punt van tussen nrc en next op pagina 1 sterk uitvergroot om het ongelofelijke te melden: ‘Voor de lezer wordt het duidelijker. nrc.next gaat van naam veranderen: nrcnxt.’ (Niet om ruimte of inkt te besparen, maar:) ‘Met één sterke naam op papier en internet wil de krant beter tegenwicht bieden aan mediamerken als YouTube, Google en Apple. We willen klaar zijn voor de toekomst.’
De sterkte van die nieuwe naam ontgaat me evenzeer, als die van NPO 1, 2 en 3 in plaats van Nederland 1 etc. (ook zo’n rampzalig dictaat dat deze week over ons is uitgestort – hoewel ik verwacht, dat die vlieger uiteindelijk niet zal opgaan). En nog steeds heerst bij Vandermeersch en consorten het tragische misverstand dat internetbedrijven als YouTube en Google een tegenwicht moet worden geboden. Terwijl de nadruk bij de papieren media juist zou moeten liggen op interactiviteit in het positieve met het internet. Daarom is die poging om toch maar weer het nieuws bij te houden ook zo’n uiting van onbeholpenheid. De papieren krant als nieuwsbrenger, is door het web en de steeds veelzijdiger smartphone juist teruggedrongen naar de marge. Zo’n warhoofd is Wijnberg nu ook weer niet.
En dan, tenslotte, gaat de introductie van het nieuwe logo ook nog eens gepaard met een kardinale blunder. Op pagina 23, sectie Doen, zou ene Irma Boom daarover de nodige uitleg geven. Niet dus. Zoekt en gij zult niet vinden.
Wat volgt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten