donderdag 21 februari 2013

Computerleed 1

De laptop van Levensmaatje, een Acer Aspire, gaf reeds na 2 1/5 jaar de geest. (De normale afschrijvingstermijn ligt tussen de 3 en 4 jaar.). Moederbord, meer dan de harde schijf (een Toshiba!), de ziel van het apparaat was naar de filistijnen. Ik vermoei je niet verder. Dan moet je bij een laptop niet aan vervanging of reparatie denken. Op naar de milieustraat.
moederbordHoewel een zich ‘hoog opgeleid’ noemende it-er in Best bedenkelijk keek bij het noemen van het merk


<- Een moederbord.
Acer, gingen we toch in op een aantrekkelijke winstpakker van de MAKRO, ons tegen herhaling van problemen indekkend door garantie-verlenging met twee jaar. Opnieuw een Acer Aspire dus, nu voorzien van Windows 8.

En toen begon de ellende. Ik voorzie, dat dit verhaal wel eens uit twee delen zou kunnen gaan bestaan, want er valt nogal wat te vertellen. Om te beginnen, het zal wel even duren voordat ik – die me een ervaren computergebruiker mag noemen – een fan wordt van dat nieuwe besturingssysteem (OS). Uit de literatuur op internet weet ik dat het een kwestie van wennen is, dat je vertrouwde eigenschappen van het stabiele Windows 7 tot op zekere hoogte weer kunt gebruiken en dat Windows 8  het uiteindelijk een stabiel OS is, met een reeks voordelen ten opzichte van zijn voorgangers. Nochtans zijn er gebruikers, die uiteindelijk besluiten Windows 8 te downgraden naar 7.

Het eerste wat me van deze computer opviel was, dat de fabrikant geen aparte partitie (bij voorbeeld D) op de harde schijf  had gemaakt, waarop een kopie van de systeempartitie (C). Dat heeft kennelijk met Windows 8 te maken. In het verre verleden, kreeg je bij de computer cd’s (of dvd’s) waarmee je Windows opnieuw kon installeren. Later bood de fabrikant (ook Acer) de mogelijkheid, zelf herstel-dvd’s aan te maken, voor het geval dat. Er zijn echter tal van mogelijkheden, om een image (afspiegeling) van de C te maken. Ik deed dat altijd, als ik de nieuwe computer helemaal naar m‘n zin had ingericht. Zijn er onoverkomelijke problemen, dan zet je die image gewoon terug en werkt de computer weer als nieuw. Meestal.

Om dit eerste deel van het verhaal af te ronden: Die vlieger ging in dit geval niet op. Het meesterlijke backupprogramma Acronis True Image liet zich wel installeren, maar verklaarde vervolgens moeite te hebben met het type….harde schijf. De hardware dus.

Computerleed 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten