dinsdag 13 november 2012

Kickboksgalanterieën

Ben nog nooit op een kickboksgala geweest en zal er ook wel nooit komen. Is het eigenlijk wel een sport? Alleen de naam al, sinds
‘s mensenheugenis verbonden met penoze-achtige types, zo niet met regelrechte criminele handelingen, zoals het in het politioneel vakjargon heet.

Daarom verbaast het me, dat er tot dusver wèl in scholen werd geschoten, maar niet op dit soort gala’s waarvan ik me ook de outfit van de gemiddelde bezoeker, met gouden kettingen, kickboksgalanterieën en lichaambedekkende tatoos gemakkelijk voor de geest kan halen. Kom me nu niet aan met het verhaal dat ik een ‘eerzame sport’ door het slijk haal. Er bestaan trouwens nauwelijks sporten meer die niet in opspraak zijn, laat staan dat ik in hun eerzaamheid geloof.

Als ik de journaalverslaggever het hoor hebben over het ‘anders zo rustige dorpje Zijtaart’, moet ik weer denken aan Jan Hermans zaliger, in de jaren zestig stadsverslaggever en kroniekschrijver van het ED. Die schreef bij de aankondiging van een bezoek van de Boerinnenbond van Acht aan Zijtaart langs zijn neus weg: ‘smakelijke naam’.

Inderdaad Zijtaart en kickboksen, hoe komt het zo bij mekaar? Men zal mij voor de voeten werpen: zie je wel dat je geen verstand hebt van sport, laat staat van kickboksen, want dat doen wij hier al járen.

Nee dan, Ali Gunyar, eigenaar van een sportschool in Eindhoven die vechtsportgala’s aan de lopende band organiseert. Hij kent zijn pappenheimers en vertelt vol trots dat hij bij die gelegenheid ‘n stuk of dertig (!) beveiligers op de been heeft, voorzien van detectie-apparaten.

Beveiliging? Als ik het goed begrijp, moet de burgemeester van Veghel, waaronder het smakelijke plaatsje valt, daar niet aan denken. Ik voel met haar mee, Sporten waar beveiligers bij nodig zijn moeten worden afgeschaft. Voetbal ook? Ja, voetbal ook.

O ja, die andere kickbokser, die Badr Hari, mag die niet eens ergens ‘n hapje gaan eten, zonder door de politie te worden opgepakt? Over ‘verkeerd bezig zijn’ gesproken. Wat zijn we toch ‘n raar landje.

Update: Intussen is bekend geworden, dat Badr Hari, die wordt verdacht van onder meer poging tot doodslag, ook om andere redenen opnieuw is ingesloten. Om die reden schrap ik de laatste alinea uit mijn gesproken column voor Omroep Best.
(Gesproken column Omroep Best, 14.11.12, 18:10 uur.)

1 opmerking:

  1. Reacties op hhBest: http://www.hhbest.nl/2012/11/13/kickboksgalanterien/#comments

    BeantwoordenVerwijderen