donderdag 12 juli 2012

Uilenbril

Nelleke van der Krogt blijft week na week de kijkcijferige winnaar op primetime met haar programma Kunst & Kitsch, meldt Mediacourant.nl op gezag van de Stichting KijkOnderzoek: woensdagavond maar liefst 1,6 miljoen aan de buis gekluisterden.

Ik kijk wel eens naar ‘Tussen Kunst en Kitsch’ (zoals het programma echt heet) van de AVRO, maar uitgerekend niet vanwege Nelleke vd K, die de laatste tijd nóg meer kijkers hoopt te trekken met een enorme uilenbril. De reden dat ik kijk, is meestal om de tijd te doden tussen programma’s die enigszins kijkbaar zijn en die dan niet zijn. Terwijl ik me te moe voel om nog te lezen.

Die mevrouw vd K. en K. is feitelijk niet de presentator, dat zijn de kunsthistorici en bekwame veilingmeesters. Zij analyseren en waarderen de door mensen uit alle windstreken aangedragen voorwerpen en kunstwerken, terwijl vd K. er af en toe opmerkingen tussen plaatst, die absoluut niets ter zake doen, erger nog, alleen maar afleiden òf te snel leiden naar wat in dit land de hamvraag is: Wat is het waard?!

En zie, die steeds weer terugkerende vraag is het die volgens mij de nieuwsgierigheid wekt en de kijklust opvoert. Immers, heb ik ook niet zoiets aan de muur hangen of op zolder liggen?

Kijkcijferonderzoek heeft iets dwingends richting de programmamakers en frustreert daardoor de kwaliteit van het t.v.-aanbod. In dit geval leidt het ook nog eens tot eer jegens iemand die de eer niet toekomt.

Zou die uilenbril over vijftig jaar nog veel waard zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten