maandag 7 februari 2011

Grijs

De koper van witlof is grijs, las ik ergens. Daar moet Het Produktschap nodig want aan doen, vindt het, want anders sterft met het grijs, de witlof uit.

Witlof en puree - 010Als kind had ik ook een hardgrondige hekel aan witlof, dat toen trouwens nog Brussels lof heette. Witlof is het verbleekte blad van de cichoreiplant, die tot in het midden van de vorige eeuw werd gebruikt als smaakoppepper van – en zelfs als surrogaat voor koffie. Vandaar dat bittere dat ik nu, grijs geworden, zo lekker vind van witlof, rauw, als salade, of gekookt. Met witlof kun je trouwens van alles doen, al dan niet in de oven. Even googlen voor ‘t koken, zou ik zeggen.

Maar gruwelijk vond ik het dus, als kind. Erger nog dan gekookte worteltjes, waarvan ik de zoetige smaak nog steeds niet echt kan waarderen. Met spruitjes heb ik nooit enige moeite gehad, behalve dan met ‘de geur van een niet-Indisch pension’ die er aan kleefde; die je opsnoof als je in zo’n burgelijk huis aan de Baronielaan in Breda, de trap beklom naar de bijles van de single wiskundeleraar.

Toch is Brussels lof volgens mij er de oorzaak van, dat ik op de vraag, ‘wat wil je eten’, in principe antwoord: ik vind álles goed. Want wij moesten alles eten van  ons moeder, onder het motto ‘bitter in de mond maakt het hart gezond’.

1 opmerking:

  1. Hier in Frankrijk heet het "Andives" en is het de standaard salade in de winter en niet alleen de grijzen eten het. Wij eten wat het seizoen biedt. Ik heb zelf bijvoorbeeld schorseneren in de tuin en aardperen, ouderwetse wintergroenten, erg lekker zie http://brenazet.nl/?p=3167#more-3167 Tomaten of een paprika eten wij uit blik en ook wel eens boontjes uit de diepvries want die zijn normaal gegroeid in de zomer zonder al die extra energie en vervoerskosten.
    Volgens mij hebben kinderen een andere smaak en proeven ze het bittere van de witlof veel sterker: ik krijg Igor op geen enkele manier aan de witlof...Toch lijkt het mij dat die witlof helemaal niet meer zo bitter is als vroeger, of is mijn smaak veranderd sinds ik grijs aan het worden ben?

    BeantwoordenVerwijderen