zaterdag 13 juni 2009

Geen mes?

wilders_aanhang

In de Volkskrant van heden staat een opmerkelijke foto van Martijn Beekman. Op zich niet bijzonder, want die maakt wel vaker opmerkelijke foto’s. Maar dit is er toch echt een waarbij ik – als ik ‘beeldfilosoof’ Hans Aarsman was – mijn vingers bij zou aflikken. Hoewel ik Aarsman niet ben, geef ik me toch maar over aan een poging tot analyse.

We zien Geert Wilders op een bijeenkomst van de PVV, in gezelschap van een aanhangster en twee veiligheidsmannen die precies doen wat van hen verwacht wordt: scherp kijken naar wat daar gebeurt.

In een eerste flits denk je, die vrouw lijkt wel verliefd en Wilders schijnt daarover nog in beraad met zichzelf. Zij kijkt ‘m diep in de ogen en hij kijkt terug. Maar zijn houding is slap en passief, als was hij een etalagepop, waaraan de laatste hand wordt gelegd. Pas op, direct valt-ie voorover. Bespeur ik toch enig wantrouwen op de gezichten van de kleerkasten (die er trouwens niet echt uit zien als kleerkasten)?  Terecht. Voor hetzelfde geld is de vrouw bezig, Geertje een mes tussen de ribben te steken.

Kortom het lijkt wel een scene uit een negentiende-eeuwse Italiaanse opera.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten