maandag 23 maart 2009

Nieuwskolder

Zojuist zag ik op het weblog Breda Vandaag ‘n soort van column getiteld Lentekolder. ‘Weg met die winterkleding, weg met dat grijs en zwart. De winkels in de stad hangen vol met mode in allerlei vrolijke kleuren.’ blablabla.

Seizoenswisselingen zijn altijd ‘nieuws’  geweest – het weer sowieso. Er wordt ook heel wat over afgetwitterd. Vandaag is het gemopper op het klotenweer niet van de lucht. Tja, het kan ook niet altijd beperkt blijven tot: ‘Ik kook een eitje’ en ‘Ik eet het op. Lekker!’ Komt ervan als er permanent aan Twitteraars op hun startpagina wordt gevraagd, What are you doing? Men vindt dat men dat letterlijk moet opvatten. Dan maar eens weer het weer.

Spotgirl (een radiomaker, wier identiteit ik niet de vrijheid heb te onthullen), keek ook even naar buiten, postte deze foto en zette erbij: ‘Plastic eendje kan bijna zwemmen in m’n achtertuin. Wat een snertweer. ‘

Soms plaatsen kranten, zelfs op hun voorpagina, elk jaar weer foto’s, waarvan fotocriticus Hans Aarsman (dat is iemand die de mensen leert kritisch naar foto’s te kijken) onlangs zei: ‘Dat is toch geen onderwerp’. Voorbeeld: Boekenbal.

De opmerking is me uit het hart gegrepen. Altijd weer de neus van Harry Mulisch en de lange manen+leesbril met koordje van Simon Vinkenoog, mitsgaders La Palmen met haar nieuwste aanwinst, ik geloof dat dat al een tijdje Hans is. Zie ook op de avond zelve het NOS Journaal  Gaap gaap. Nieuwskolder. Onnieuws.  Zo’n foto behoort tot het genre ‘verplichte nummers’, waarbij het dictaat in dit geval afkomstig is van de CPNB.

Aarsman (nee, ik ben tegen naamgrappen) had nog een aardige opmerking: Het is een ingeroeste gewoonte om een bijschrift, bij voorbeeld bij een foto uit de Gazastrook te beginnen met zoiets als ‘Een vrouw kijkt uit het raam….’ enz. ‘Hebben ze ooit van de School van de Journalistiek opgepikt. Maar zo’n tekst, die uitgaat van de achterlijkheid van de krantenlezer, slaat de foto volledig  dood’, zei Hans Aarsman.

Inderdaad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten