vrijdag 1 augustus 2008

Recreatie aan de Maas

De oevers van de Maas, daar waar Brabant en Limburg elkaar raken, behoren tot onze meest luisterrijke landschappen. Des te meer sta je ervan te kijken, hoe het recreatiewezen daar wild is gegroeid en tot verrommeling met kampeerterreintjes en verkommerde vakantieverblijven heeft geleid. Ook de gemeente Boxmeer bij voorbeeld, heeft in 2004 de nodige maatregelen aangekondigd tegen permanent gebruik van recreatiewoningen, zonder dat dat concreet resultaat lijkt te hebben opgeleverd.
Recreatie aan de Maas is big business en ik moet zeggen ik heb daar dezer dagen heel wat mensen in grote tevredenheid vakantie zien vieren. Hoe noem je zoiets? 'De zon in het water kunnen zien schijnen.' Bij voorbeeld vanaf de ponten en pontjes die daar nog steeds heel nijver het heen en weer hebben.
Het heeft trouwens weer heel wat herinneringen bij me naar boven gebracht. Zoals die aan het kasteel van Well, een van de zeldzame waterburchten, met twee grachten, die ons land nog heeft. Mijn broer trouwde daar in 1949 in de als noodkerk fungerende tiendschuur. (Aan beide zijden van de Maas is zoals bekend in 1944-'45 heel wat kapot geschoten, behalve dus, op het nippertje dat geweldige kasteel.) Twee jaar later, als 17-jarige, was ik in Well mede-leider in een vakantiekamp van de Stichting Het Vierde Prinsenkind, die zich het wel en wee aantrok van kinderen van oorlogsslachtoffers. Het drinkwater werd er door de hoofdleider met zijn vooroorlogse bordeauxrode Austin in melkbussen aangevoerd. Wij besmeerden er stapels boterhammen met margarine, om er gekleurde hagel langs te laten 'stromen' (waardoor die er automatisch aan bleef plakken).
Samen met een jonge onderwijzer had ik de moeilijkste groep jongens. Ik hoor die collega nog roepen: 'En wie nou z'n moel niet houdt, krijgt ginne zuurbal.' 's Avonds was ik dan bekaf, zodat ik de 'waterballetten' van de leiders en leidsters, ternauwernood de puberteit ontgroeid, aan de pont tussen Well en Wanssum alleen van de verhalen ken. Die pont is in 1958 door Engelse en Nederlandse genie-onderdelen vervangen door een vaste brug: Koninginnenbrug - Queens Bridge. Mede door aanwezigheid van een enorme container-overslaghaven in Wanssum, heeft daar de druk van het vrachtverkeer de omvang van een plaag aangenomen. Die vrachtauto's denderen ook over een 60 km-weg met drempels langs het Landgoed Geijsteren. Ik ben er met mijn fiets in de berm gedrukt, omdat zo'n mastodont in de bebouwde kom van Wanssum een trekker met aanhanger vol schapen inhaalde. Tuutuut, zei de trekker achter me. Gelukkig keek ik om.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

1 opmerking:

  1. LS
    U heeft indertijd als vrijwilliger gewerkt in een Vierde Prinsenkind Vakantiekamp.
    Wij houden regelmatig reunies en willen een en ander nu in een boekje vast gaan leggen. Anders verdwijnt deze geschiedenis.
    Ik zou graag meer van u willen horen over uw periode toen.
    Namens de werkgroep het Vierde Prinsenkind Louk Hesemans,
    U kunt mij bereiken via opalouk@knid.nl
    Ik zou een reactie zeer op prijs stellen.
    Vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen