tag:blogger.com,1999:blog-3912165886471682967.post1791359775871438275..comments2023-12-12T14:34:40.163+01:00Comments on Manieren: Herbouw moetGuido t'Sashttp://www.blogger.com/profile/01776806419142606207noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3912165886471682967.post-28115467157538176762012-01-03T11:04:14.221+01:002012-01-03T11:04:14.221+01:00De discussie over 'hoe nu verder' is nog l...De discussie over 'hoe nu verder' is nog lang niet ten einde, begrijp ik uit het ED. Een zoon van Har Sanders, de kunstenaar die het 'circustentdoek' schiep, denkt dat een reconstructie van die schildering uitgesloten is. Anderen betogen dat op een repro niemand zit te wachten. Dat botst dan weer met de redenering van Busquets (zie mijn aanvulling hierboven). De vraag rijst, of en hoeverre het werk van Sanders is gedocumenteerd, bij voorbeeld met foto's. Har heeft het werk indertijd zelf uitgevoerd, maar in de kunstgeschiedenis is dat geen ijzeren wet gebleken. Het is vaak voorgekomen, dat derden een ontwerp geheel of gedeeltelijk uitvoerden.Guido t'Sashttps://www.blogger.com/profile/01776806419142606207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3912165886471682967.post-32475556291980306432012-01-02T10:28:34.396+01:002012-01-02T10:28:34.396+01:00In een e-mail aan het ED heeft de Spaanse architec...In een e-mail aan het ED heeft de Spaanse architect en stedenbouwkundige Joan Busquets (Erasmusprijs 2011) gepleit voor herbouw in oorspronkelijke stijl en met dezelfde afmetingen, maar wel gemoderniseerd. Iets vergelijkbaars is gebeurd met de eveneens afgebrande theaters Liceu in Barcelona en La Fenice in Venetië. Busquets is betrokken bij de vormgeving van het toekomstige centrum van Helmond.Guido t'Sashttps://www.blogger.com/profile/01776806419142606207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3912165886471682967.post-24603243844561503392011-12-31T10:26:21.686+01:002011-12-31T10:26:21.686+01:00'De gelegenheid is altijd te baat genomen om e...'De gelegenheid is altijd te baat genomen om een aantal verbeteringen, die bij de nieuwe inzichten van die tijd hoorden toe te passen.'<br />Kan 'n heel eind in deze redenering meegaan. En ik denk, de zoon van de architect, die opteert voor de leiding van een herbouw, ook.Guido t'Sashttps://www.blogger.com/profile/01776806419142606207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3912165886471682967.post-34020251391250025372011-12-30T21:43:34.311+01:002011-12-30T21:43:34.311+01:00Freek sloeg de spijker op zijn kop. Die Tromp dóeu...Freek sloeg de spijker op zijn kop. Die Tromp dóeuil is een ramp voor de concentratie op het podium. De zichtlijnen waren op vel plaatsen belabberd. Het podium veel te ondiep. 't Speelhuis was bij oprichting eern sprong voorwaarts voor Helmond. Maar nu een theatraal onding. Tijd om een nieuwe sprong vooruit te maken. Veel beroemde theaters zijn in het verleden afgebrand en weer herbouwd, maar nooit helemaal in oude glorie. De gelegenheid is altijd te baat genomen om een aantal verbeteringen, die bij de nieuwe inzichten van die tijd hoorden toe te passen. Laat Helmond van de geschiedenis leren en een theater bouwen, dat te bespelen en te exploiteren valt en niet een museum. Dat is er al.MtShttps://www.blogger.com/profile/03126799011438143865noreply@blogger.com