zaterdag 5 november 2016

Geboortegrond

Er zijn mensen in de Kempen, die het niet leuk vinden als ze naar een Eindhovens ziekenhuis of, meer voor de handliggend, het MMC in Veldhoven moeten, om te bevallen. Omdat het kind dat dan ter wereld komt, volgens de burgerlijke stand niet geboren zal zijn in pakweg Eersel of Bladel, de woonplaats van de ouders, maar in Eindhoven, c.q. Geldrop (geliefd, want dat ziekenhuis heet naar Jezus’ grootmoeder Anna) of Veldhoven.

De oplossing van dit 'probleem' zou gelegen zijn in het tot geboortegrond verklaren van de verloskamer. Hoeveel waarde moet je daaraan hechten? Zelf ben ik een Ginnekenees, wat betekent, een echte autochtoon, geboortig van Ginneken en Bavel (zelfstandige gemeente tot 1943, nu Breda), om precies te zijn, het Ginnekense Sint-Laurens Ziekenhuis, kamer 2, direct rechts van de hoofdingang. Dat rustieke ziekenhuis uit het begin van de twintigste eeuw bestaat ‘fysiek’ nog steeds, al zijn er nu woonappartementen in ondergebracht en zijn de karakteristieke zandloper-luiken tot mijn spijt verwijderd.

Dat mijn wieg in Ginneken en Bavel stond, staat nog steeds in mijn paspoort. In het midden gelaten of het nu Ginneken of Bavel was. Daar ben ik dus vet mee. En in 1943 verhuisde ik met m'n ouders van Brugstraat 2, Ginneken, naar Duivelsbruglaan 8, Breda. Zonder te verhuizen! Om gek van te worden.

Het ED heeft naar de zeden en gewoonten van de 21e eeuw een online-enquĂȘte gehouden over de wens tot het officieel tot geboortegrond verklaren van de verloskamer van het MMC, overeenkomstig de woonplaats van de ouders. Zeventig procent vindt dat flauwekul. Ik ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten