dinsdag 27 augustus 2013

Schadend gas

Ik. Ooit was het not done welk geschrift dan ook met ‘ik’ te beginnen. Da’s lang geleden. Ik is nu wellicht het meest gebruikte woord, al blijft de e in het Nederlands de vaakst voorkomende letter. Maar luister maar eens naar Bekende of zich Bekend wanende Nederlanders op radio en tv, het zou de moeite waard zijn daar eens een statistiek op los te laten. Bekend is trouwens synoniem voor ‘Beroemd’. Op Achterwerk van de vpro gids, waar tieners hun probleempjes en pijntjes ventileren, staat om de haverklap de ontboezeming ‘liever dood dan niet beroemd’.

Ik dus, geef al jaren niks meer aan welk goed doel dan ook, uitgezonderd de decemberzegels, voornamelijk omdat ik de kinderen die daarmee aan de deur komen, het gezeur wil besparen. Ze komen er nog wel achter. Het schrijnende van het gegraai van die Coen van Veenendaal (was het nu 160.000 euro of twee ton?) is, dat hij zijn Alpe D’Huzes steeds heeft ‘verkocht’ als de absoluut integere organisatie. Het bestuur van de desbetreffende stichting wringt zich nu in allerlei bochten, om de vestzak-broekzak-tactiek met Van V. goed te praten, maar daar trappen wij niet in. De gang van zaken is de definitieve bevestiging dat Goede Doelen niet te vertrouwen zijn.

Ik dus, ben ook tegen zelfs maar het denken aan het winnen van schaliegas in dit toch al zo zwaar onder druk staande landje. En al helemaal omdat Henk Kamp, zonder een spoor van schaamte roept, dat het regionale en plaatselijke belang voor dat van de natie moet wijken. Waar hebben we dat vaker beleefd? Precies, in Slochteren en verre omgeving. En bij de aanleg van de Betuwelijn. Met schaliegas zou de regering trouwens doorgaan met het achter de wagen spannen van het paard, omdat ze daarmee blijft ontkennen dat fossiele brandstoffen als de basis van onze energievoorziening hun tijd hebben gehad. Schaliegas is schadend gas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten