vrijdag 30 augustus 2013

Malware

Het gaat niet zo best met sommige computerbladen. Nogal wiedes, wie informatie wil over computers en internet, vindt nu álles op het web – triest genoeg ook op de websites van die bladen. Heeft dan een vraagbaak als de Faqman van het blad Computeridee, een allesweter op ict-gebied, die ook nog eens onderhoudend kan schrijven, het allemaal  voor niets gedaan? Ik hoop er het beste van.

Een recent probleempje, voor het oplossen waarvan ik veel aan de info op het internet heb gehad, is een bijzonder hinderlijk, niet weg te krijgen stukje zogenaamde malware. ‘Mal’ betekent ‘slecht, ongewenst, onbetrouwbaar’, denk maar aan malafide en malheur (Frans voor ongeluk). Malware is dus ongewenste software, die, meestal zonder dat je er erg in hebt, op je computer wordt geïnstalleerd.

Er was bij mij sprake van ‘onbewaakte ogenblikken’ tijdens de herinstallatie van het besturingssysteem, waarbij de virusscanner noodzakelijkerwijs even op een zijspoor stond. Daarvan werd door een of andere malloot misbruik gemaakt om de ‘Delta Mixi DJ Toolbar’ op mijn browser (Chrome) plakken, zodanig dat ik kon prutsen met de instellingen wat ik wilde, maar de internetbladeraar bleef openen met dat ding – sterker nog de sites waarmee ik standaard wilde openen, werden keihard genegeerd.

Hoe slecht en kwaadwillend dit stukje software was, bleek uit de telkens terugkerende mededeling dat mijn harde schijf vol was plus de uitnodiging met een link om ‘dat even op te lossen’. Ik beklaag degenen, die geen idee hebben wat er op hun harde schijf staat en die dan – al is het maar uit nieuwsgierigheid – gaan doorklikken. Maar aan mijn lijf geen polonaise dus.

Waarom brengt internet in dit soort gevallen  uiteindelijk redding? Omdat je natuurlijk niet de enige bent die tegen zo’n muur oploopt. Tik de naam van de malware + ‘verwijderen’ of ‘remove’ in en je komt gegarandeerd uit bij een link, die je naar de ultieme oplossing brengt. In dit geval was dat een cleaner die het keurig oploste en die het helemaal niet erg vond (het zelfs voorstelde) na gedane zaken weer te worden verwijderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten