donderdag 21 februari 2013

Computerleed 2

Eigenlijk is dit een consumentenverhaal. In het eerste deel ervan vertelde ik over de aanschaf van een Acer Aspire laptop en de aanloopproblemen waar ik tegenaan liep.

Wees gerust, ik ben nu bij de kern van het verhaal. Het scherm had enige pixelschade, waarschijnlijk niet genoeg om de leverancier hierop aan te spreken. Dat was dan ook niet de reden waarom we van deze laptop (twee dagen oud) af wilden. Ook niet het rare gedrag van Windows 8 (zie Computerleed 1).  Maar de dvd-speler werkte niet naar behoren. De fabrikant had een back-up-programma, zoals eerder beschreven toegevoegd. Dat programma, Acer Back-up, heeft ook een voorziening waarmee je een opstart-dvd kunt maken, voor het geval dat je niet meer via de harde schijf kunt opstarten en je de reservekopie van bij voorbeeld een externe harde schijf wil terugzetten. De eerste keer lukte het maken van die opstart-dvd niet (veeg teken), later wel. Maar tussendoor liet de dvd-speler zich helemaal niet benaderen. We vreesden dus alweer een kapot moederbord.

De policy van leverancier MAKRO met computers is, dan je dan in eerste instantie de fabrikant moet benaderen. 900-nummer, à 10 cent per minuut. Gelukkig geen ‘wachtenden voor u’. De helpdesk-mevrouw die ik te spreken kreeg toverde echter pareltjes op mijn voorhoofd met de stelling, dat Acer geen computers terugneemt. Ze wilden ‘m wel ophalen, maar dan zonder accessoires, als de accu en voedingsadapter. Veeg teken (2). De mevrouw leek als een computer geprogrammeerd en dat betekende onder meer: discussie is zinloos. Bij voorbeeld niet over de bewering van de helpdesk dat je met Windows 8 helemaal geen kopie van de harde schijf kon maken, terwijl (zie boven) Acer nota bene zelf zo’n back-up-programma op de laptop had gezet.

Op naar MAKRO, die we nog nooit op klantonvriendelijkheid hebben kunnen betrappen. Eind goed al goed. We troffen daar aan de ‘retourbalie’ een mevrouw, die zei zich altijd te verplaatsen in de mensen aan de andere kant van de toonbank. Zij snapte dus ook well, dat je een laptop van twee dagen oud, die niet werkt, niet wil houden en dat je ervoor past, een vervangend exemplaar van zelfde merk en type mee te nemen. Alle geld terug.

Intussen hebben we een mooi alternatief in bestelling.

1 opmerking:

  1. Nu ik via een bevriende relatie aan een HP (Hewlett Packard) 650 Notebook ben gekomen en bezig ben die in te richten, zie ik pas goed, hoe schandalig de aanpak van Acer is. Aan de HP-opties om wel direct herstel-dvd's te maken, aan de minder dictatoriale voorinstallatie van Windows 8, zodat opties voor eigen instellingen beschikbaar zijn. Enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen