donderdag 11 november 2010

Is het nou uit met dat geloer?

Justitie wil rechtstreeks toegang tot uw en mijn bankgegevens, zo blijkt uit berichten van diverse media.

Zijn ze van de pot gerukt? Ja, dat zijn ze. Sterker, ze lijden aan vervolgwaanzin, als je de praktijk in de meeste Europese landen met die van ons vergelijkt. Het is mooi geweest met het beloeren van burgers. Wat dat betreft moet de klok eerder worden teruggedraaid dan vooruit.

'Nu vragen opsporingsambtenaren alle gegevens op bij de individuele banken. Er is duidelijk behoefte om die gegevens centraal te ontsluiten.' zei een woordvoerder van Justitie tegen nrc. En, in een zwakke poging tot geruststelling: 'Je kunt hier zeker van zijn: dit krijgt de hoogste graad van bescherming.' O ja? En hoe gaat het verder met al die computers die langs de stoeprand worden gezet en laptops die op de achterbank van geparkeerde auto's worden achtergelaten. Wij kennen onze pappenheimers.

Zojuist heeft de nieuwbakken minister van BZ, Opstelten, in een royale bui (het is er echt de tijd voor) laten weten dat het hele informatiesysteem van de politie zal worden vervangen. 't Zal nodig zijn. Misschien is het wel zo lek als 'n mandje. Voor het overhevelen van data van het oude naar het nieuwe systeem houd ik m'n hart vast. Wat god weet  wat er allemaal al op staat en hoevelen daar met het grootste gemak bij kunnen.

Ook al zou ik deze overheid vertrouwen (wat ik dus niet doe), dan vertrouw ik nog niet in haar ict-vaardigheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten