maandag 12 juli 2010

Liempde

Voor rijbewijskeuring (Zit ik niet dement achter het stuur?) moest ik bij dokter Van Laere in Liempde zijn. Moest? Nou nee, ik kon volgens de bejaardenbond  kiezen tussen een arts in Eindhoven en een in Liempde. Natuurlijk Liempde! Natuurlijk (9 km) op de fiets. Kon misschien nog net, chatte vriend die buienradar nauwkeurig in de gaten houdt en weer een reeks ontploffingen vanuit België zag aankomen. Vriend vroeg zich trouwens af, of dokter niet zou denken dat ik niet durfde te autorijden.

Ik houd dus van Liempde. Mooie herinnering aan gesprek met inmiddels allang wijlen burgemeester P.A. (‘Pa’) Smits, in het oude raadhuisje. Vanuit de burgemeesterskamer kon die het hele dorp overzien, terwijl de dorpelingen hem konden zien zitten. Dat was dus, tijdens dat gesprek, voortdurend de hand opsteken.

Toen in de jaren zeventig van de vorige eeuw voor het eerst sprake was van annexatie van Liempde door Boxtel, schreef ik een pinnig stukje, iets té pinnig vond de toenmalige staatssecretaris, Marius van Amelsvoort, omdat ik het woord endlosing had gebruikt. Dat hebben we toen uitgepraat tijdens een lunch in  Le Bistroquet, ja hetzelfde Haagse restaurant, waarin ooit Van Agt en Wiegel samenzweerderig in het schijnsel van een hanglampje werden gefotografeerd, terwijl ze plannen voor hun kabinet zaten te smeden. Ik geloof trouwens dat Liempde daar tijdens die ‘werklunch’ met Van Amelsvoort nauwelijks ter sprake is gekomen.

‘Pa Smits? Goeie vrind van me’, zei dokter Van Laere, die meer dan 40 jaar huisarts in Liempd (altijd uitgesproken zonder e) is geweest. Aha, het klassieke bondgenootschap van notabelen.

In de bloei van zijn burgemeesterschap heeft Smits nog eens ‘n skon gedicht gemaakt over de functie van het Liempdse gemeentehuis. Ik moet van de steen waarin dat is gebeiteld nog een foto hebben, maar dan moet ik in mijn analoge archief duiken en daar is het nu eventjes te warm voor. De ingemetselde steen is inmiddels afgedekt door het logo van een zorgverzekeraar die momenteel in een deel van het raadhuis zit. Maar het ‘doodsprentje’ van Liempde mag er ook wezen. Het werd, gemeentewapen met bijschrift, onthuld op 31 december 1995, dus straks al 15 jaar geleden:

1420 – 1995
Het schild, van al zijn macht ontdaan,
Blijft in de geest slechts voortbestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten