dinsdag 13 april 2010

Verkeersellende in de bebouwde kom

Op de fiets vanuit een 30 km-zone een ontsluitingsweg (50 km) naderende, werd ik eventjes gesneden door een met een noodgang van rechts komende auto, bestuurd door een vrouw. Die nam de linkerbocht zal ik maar zeggen. Van schrik stak ik mijn hand op. De vrouw reed achter mij een inrit in en toeterde mij nog even na. Zo van, barst jij maar.

veilig_verkeersactie

Veilig-verkeersactie van schoolkinderen in Best.

Volgens een belegen flauwiteit kunnen vrouwen niet rijden. Ik heb  nooit  meegedaan aan dat soort borrelpraat. Maar het valt  wel op, dat het vaak vrouwen zijn die, de blik op oneindig, als rouwdouwers tekeer gaan in de bebouwde kom. Ik klets niet uit m’n nek. Ik constateer dit na veelvuldig lopen en fietsen door woonwijken in Best. Het mens dat mij schoffeerde woont kennelijk ook nog eens in zo’n 30 km-zone. Theorietje: veel vrouwen gebruiken de (tweede) auto voor boodschappen en het naar school brengen van de kinderen. Rijden dus relatief vaker door de bebouwde kom dan (werkende) mannen.

De voorzitter van de wijkraad van het Bredase stadsdeel (voormalig dorp) Ginneken weet op basis van een onderzoek dat de oorzaak van de verkeersdrukte vooral in de eigen wijk ligt, zo lees ik op de website Breda Vandaag. ‘Wij vermoedden het al jaren dat negentig procent van het verkeer, bestemmingsverkeer is. Nu is dat bevestigd,’ zegt hij.

Veel bewoners  hebben volgens die voorzitter meer dan twee auto’s. ‘Ze gaan er de kinderen mee ophalen en ze gaan boodschappen doen. We willen de mensen aansporen om te toch meer de fiets te pakken. Dat zou al veel schelen.’

Hoort u ‘t eens van ‘n ander.

Camiel Eurlings, als demissionair minister van verkeer actiever dan ooit, wil op de valreep nog ten strijde trekken tegen te hard rijden in woonwijken, zo lees ik vandaag in de Volkskrant. Er komt een televisiecampagne.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen op 50 km-wegen jaarlijks 201 doden en belanden 3975 mensen in het ziekenhuis. Door te hard rijden van automobilisten (15 km boven de toegestane limiet)  zouden 10 mensen het loodje leggen en 200 voetgangers en fietsers in het ziekenhuis belanden. Dat wordt eufemistisch omschreven als ‘even niet op de snelheid letten’. Ik ben eerder geneigd te denken aan structureel wangedrag. Waarom is ‘sportief rijden’ altijd te hard rijden en is het nooit een kunst, je hersens te laten werken en jezelf beheerst verkeersgedrag eigen te maken?

Een botsing met 50 km per uur staat gelijk aan de val van een derde verdieping. Goed om te weten.

2 opmerkingen:

  1. Een verzekeringsmeneer leerde mij jaren geleden: "Pas op voor jonge vrouwen in kleine auto's. Niet omdat ze slecht rijden, maar omdat ze altijd voorrang nemen waar ze er recht op hebben. Zonder rekening te houden met anderen."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tweet:

    ingridbeek @ecluse dat letterlijk is mijn ding ja, goed gezien, en ik ben een oude vrouw in een héle grote auto - wat zegt de verzekering daarvan?

    BeantwoordenVerwijderen