maandag 19 april 2010

‘t Is er uit voor je het weet

Een Britse burgemeester heeft publiekelijk haar excuses aangeboden, nadat ze bij wijze van grap illegale immigranten met sperma had vergeleken. De burgemeester had het mopje op haar Facebookpagina op het internet gezet: ‘Illegale immigranten zijn zoals sperma: miljoenen van hen komen binnen, maar slechts één werkt.’

Tja. ‘t Is er uit voor je het weet. En daarmee bedoel ik niet het sperma, maar een ‘losse’ opmerking op het internet. Of het nu via Facebook, Twitter of een ander sociaal netwerk is. Ik denk niet in de eerste plaats aan een weblog, want daarbij wordt doorgaans toch water beter nagedacht, alvorens op de publiceerknop te drukken.

Vorige week viel ik (ander voorbeeld) over een tweet (=twitterbericht) van de Volkskrantcolumniste Sylvia Witteman. Ze had naar mijn idee op Twitter ‘inhumaan’ gereageerd op de vrijspraak van Lucia de Berk. Boos hierover zijnde, maakte ik laatdunkende opmerkingen over Witteman als stukjesschrijfster en haar medium (‘magazientje’), waarop zij weer reageerde als door een wesp gestoken. Zo van ‘Ik schrijf al 20 jaar’. Ergens terecht natuurlijk, alleen, vinden we niet dat in een column – en daarin had ik mijn kritiek vervat – weer wat meer mag dan plompverloren in een zinnetje van ternauwenood 140 tekens op Twitter? Met het risico, ook op deze plaats zo nu en dan een uitglijder te maken. Is mij echt ook wel overkomen. Maar wie z’n nek niet durft uit te steken, maakt niks klaar.

Laten we het er op houden dat we al doende blijven leren. Dat geldt voor die Britse burgemeester, voor Witteman en voor mij.

Eh…ik vindt die Britse vergelijking,  reëel of niet,  eigenlijk wel geestig. Hopenlijk, neemt men het mij niet kwalijk dat ik dit hier opschrijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten