vrijdag 23 april 2010

Dieventaal

Het is begrijpelijk dat ik op mijn leeftijd niet alles meer snap. Wil je op de hoogte blijven dan moet je aan het arbeidsproces deelnemen, anders verandert alles buiten je om. En dat gaat sneller dan het licht. Je kunt natuurlijk de personeelsadvertenties uitpluizen, maar ik heb eigenlijk wel wat gezelligers te doen.  Zo ben ik ook opgehouden, te vragen wat mijn kinderen in hun beroepsleven allemaal uitspoken. Het zijn functies met vage, engelstalige namen of aanduidingen, waarmee je als het moet alle kanten uit kunt.  Desnoods letterlijk naar China. Accountmanager? Het zal wel. Je moet toch wat, als je bedrijfskunde hebt gestudeerd?

Mijn wantrouwen tegenover het creëren van ‘nieuwe’ begrippen en functies is niet van vandaag of gisteren. Dertig jaar geleden al poogde ik mij als journalist te verzetten tegen de invoering (door ambtenaren) van de benaming van logistiek centrum voor iets wat natuurlijk gewoon een grootschalig expeditiecentrum was. Ik vertaalde dat dus voor de krantenlezer. Vond het allemaal gewichtigdoenerij,  een methode om mensen ‘in te pakken’. Immers, wie wil de schijn op zich laden, dat-ie iets niet snapt? Ik geloof dat het de Brabantse socioloog Paul Kuypers was,  die hiervoor het woord dieventaal uitvond. (Zó nutteloos was de sociologie nou ook weer niet.)

Demissionair premier Jan Peter Balkenende, tevens lijsttrekker van het CDA,  bracht gisteren een werkbezoek aan Brabant Stad.  ‘n soort samenwerkingsplatform van de Brabantse stedenrij en de provincie. Een strategisch moment, dat werkbezoek, althans voor Balkenende, die volgens het Eindhovens Dagblad meende , op een verzoek uit het Brabantse te moeten reageren met: ‘De nieuwe regering zal dit nader bestuderen.’  Daar heb ik nou oprecht bewondering voor: zoveel zelfverzekerdheid, vermengd met doodddoenerij. Erger is natuurlijk, dat de Commissaris der Koningin en de burgemeesters van de grootste Brabantse steden, zich voor dit onderdeel van Balkenende’s campagne leenden. Gelukkig is het allemaal heel doorzichtig. De kiezer wordt doorgaans dommer gedacht dan-ie is.

Overigens werd de lezer/kiezer door het bericht in het ED over dit gekeuvel het bos in gestuurd door het gegoochel met het begrip High Tech Automative. Een hoogst ernstige zaak, neem dat van mij aan, want er staat: ‘Fontys Hogescholen heeft het kabinet een bijdrage gevraagd van dertien miljoen euro voor de Automotive Campus in Helmond. Fontys draagt zelf 23 miljoen bij.’

Het blijkt om een opleiding te gaan, waarvan de inhoud, ook niet via de website htacampus.nl voor een gewone man als ik onmogelijk valt te achterhalen, en niet alleen omdat men meent op die site alras over te moeten schakelen op het Engels. Wat een wonder dat een demissionaire minister-president niet verder komt dan de belofte tot ‘nadere studie’  Hij snapt het kennelijk al evenmin, zelfs al opent de webpagina met de wereldschokkende mededeling: ‘Helmond groeit uit tot de auto-hoofdstad van West-Europa’

We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten