vrijdag 5 maart 2010

Met het dorpse van Best is niks mis

Zijn de gemeenteraadsverkiezingen overal door de landelijke politiek bepaald? Natuurlijk niet. Dat zie je aan de groei van de plaatselijke partijen. Dat zie je ook aan de uitslag in Maastricht, waar PvdA en SP duidelijk zijn gestraft voor het wegsturen van burgemeester Leers. Het CDA is - in weerwil van de landelijke trend - daar weer de grootste partij.

Van mijn woonplaats Best meen ik ook de politieke achtergronden te kennen. Vandaag zijn daar de onderhandelingen begonnen over de coalitievorming, waarbij het initiatief - in weerwil van de landelijke trend - helemaal bij het CDA ligt. Zweite im Bunde is D66, dat door voormalige coalitiepartners als BestOpen en VVD, met scheve ogen wordt bekeken vanwege haar felle oppositie in afgelopen raadsperiode.

Ik dank je de koekoek. De kiezer (En wie is die kiezer? De helft van het aantal kiesgerechtigden, de crême de la crême van plaatselijk politiek bewust Best!) heeft het allemaal prima doorzien. Hij/zij heeft in discussies en ingezonden stukken in het plaatselijk weekblad meermalen te kennen geven, dat men baalde van die oude coalitie, die overigens - de eerlijkheid gebied dat te zeggen - veel tegenwind heeft ondervonden, niet in het minst van de economische crisis.

Kernvraagstuk in Best vormden de mislukkingen rond het ontwikkelen van een nieuw dorpshart. Met name D66 heeft daarin van begin af aan een glasheldere kritische, oppositionele, tegenstemmende positie ingenomen.

Het nu aftredende college van B en W was een weinig coherente club, wat tot uiting kwam in rare voorvallen als het plaatsen van een gedenkplaat na reconstructie van de Nieuwstraat door een wethouder die daar nauwelijks iets mee te maken had, terwijl de andere wethouders om onduidelijke redenen schitterden door afwezigheid.  Intussen had er ook nog een burgemeesterswisseling plaats in,  laat ik zeggen, een wat bedompte atmosfeer met verziekte verhoudingen binnen het ambtelijk apparaat.

Er wordt vaak gezegd: Best is een dorp en moet een dorp blijven. Nou, met het dorpsche van Best is niks mis.

1 opmerking:

  1. De spijker op de kop!
    Met name het duidelijke standpunt van D66 tegen het centrumplan was voor mij reden om op deze partij te stemmen - voor het eerst in mijn leven. Die keuze had niets met Pechtold te maken. Bij de Kamerverkiezingen hoeft dat arrogante mannetje echt niet op mijn stem te rekenen. Maar Ine Meeuwis heeft de komende vier jaar wel mijn steun!

    BeantwoordenVerwijderen