woensdag 29 april 2009

Ga snel naar punt nl – Echnie

Hij staat met z’n fiets met achteruitkijkspiegel  bij de afsluiting van de Nieuwstraat, afslag d’Ekker. Bijna 86 is-ie. Hij aanschouwt de riolerings- annex reconstructiewerken en zegt: ‘t zal wel nuddig wezen, die dubbele riolering.’nieuwstraat_op_schop3

Van ‘t een komt zo het ander, bij het buurten van ouwe Bestenaren. Hij probeert de tijd zo’ n beetje te volgen, maar loopt soms vast.

‘Neem nou zo’n cd-speler. Dan denkte toch, ge stopt ‘t erin en ‘t werkt. Moest ik weer een of ander dingske  hebben. Bel ik met een winkel in de stad.  Zeggen ze: Kom maar halen. Maar ik durf op mijn leeftijd niet meer door de stad te rijden. Zeggen ze: U ziet maar, meneer.’

‘Ga ik naar dat gebouw tegenover  de molen, waar ge van alles kunt vragen. ‘

BestWijzer? (wonen, zorg en welzijn)

‘Ja, BestWijzer. Zegt die mevrouw: dat zal ik wel es even voor uw uitzoeken. Ze gaat aan het bellen en vertelt: U kunt ook naar Son rijden. Daar hebben ze het ook.’bestwijzer

‘Kijk, meneer, daar heb ik nou wat aan. Want je hoort tegenwoordig al gauw: Ga snel naar dit of dat punt nl. Ik heb niet eens ‘n computer.’

Ge lijkt me anders aardig bij de tijd. Misschien kunnen de kinderen helpen, of de kleinkinderen, opper ik.

‘Ik heb geen kinderen, laat staan kleinkinderen, haha. Ik weet niet eens wat een website is.’

Los van BestWijzer heb je nog allerlei instanties die je met computers en internet kunnen helpen: de Katholieke Bond van Ouderen, Seniorweb, de bibliotheek.

‘Maar ik zou niet weten wat ik met een computer zou moeten doen.’

Dit was het bekende kip-ei-verhaal.

Ondergetekende is ‘n paar maanden geleden in een aanbieding van Essent voor levering van stroom en gas getrapt. Drie jaar vast tarief, terwijl de prijzen intussen dalen en de hele energiemarkt op z’n kop staat, schrijft de krant.

Toch maar weer eens wat gesurft op internet. We kunnen honderden euro’s besparen als we overstappen. Maar als je zou denken, dat je van de concurrentie een prijsopgave op papier kunt krijgen, geen sprake van: ‘Ga snel naar jeweetwel punt nl’.

Zonder computer en internet ben je nergens.

Gelukkig is er BestWijzer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten