zaterdag 7 maart 2009

Avonddienst

Mensen die veel avonddiensten draaien, hebben een verhoogde kans op chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes, Dat komt doordat de hormoonhuishouding op zijn kop wordt gezet. Dit lees ik in een zogenaamd 'kortje' in de wetenschapsbijlage van de Volkskrant.

Wat ben ik dan aan veel gevaren ontsnapt. Want wel twintig jaar heb ik avonddiensten gedraaid. Bureauredactie bij een regionaal dagblad, om de andere week. In de 'normale' weken daar tussenin was ik ook vaak 's avonds op pad, weekend of niet. Raadsvergaderingen, officiële gebeurtenissen en andere evenementen waarvan men zei, 'toch maar fijn dat je daar gratis met je neus vooraan mag staan'. Welja, zó fijn dat ik sinds mijn vervroegde uittreding, 15 jaar geleden. nooit meer zonder grondige reden naar dit soort gebeurtenissen toe ga. Ook niet naar zoiets als de nieuwjaarsreceptie van het gemeentebestuur, al houd ik daar gezien mijn regelmatige bezigheden in dienst van de openbaarheid 'n beetje een schuldgevoel aan over. 'n Beetje maar hoor.

Tegenwoordig heerst er in de mediawereld een van 9 tot 5 cultuur en wordt weekendwerk (al is het maar 'n paar uur) met een vrije dag gecompenseerd. Gek dat ik betwijfel of daarmee wel de stress wordt voorkomen, die even goed kan leiden tot een verhoogde kans op chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

Ik denk dat ik destijds geweldig ben geholpen door de door mijzelf opgezochte compensatie in de vorm van het pilske in stamcafé De Karsseboom, bij ex-Eindhoven-voetballer Piet Giesbers en zijn vrouw ('Wat wenst u te drinken?') Nelly, tegenover de krant gelegen. 'Wat wenst u aan te bieden?', zinspeelden we op een rondje, dat alleen op verjaardagen werd gegeven.

Bij sluitingstijd gingen de gordijnen dicht en verdwenen we achter de schuifdeuren van de achterkamer. Pas tegen dat de eerste kranten van de persen rolden, gingen we naar huis. Kun je nagaan hoe ons leven op z'n kop werd gezet, toen we als redactie werden verplaatst naar een industrieterrein in Best.

Dat was nog niet alles:

Zouden er, behalve ik, nog mensen in leven zijn die weten wat de Een Novemberwet inhoudt? De strafbaarheid van rijden onder invloed. Sinds de invoering daarvan in 1974 (zie Geschiedenis VPRO) ben ik misschien nog één keer met de auto carnaval gaan vieren in Breda (van nachttreinen was natuurlijk nog geen sprake). En van die datum af was het ook afgelopen met het doorzakken na raadsvergaderingen in gelegenheden als 't Groen Koffiehuis in Geldrop, waarna ik met de auto thuis gekomen, de volgende dag niet meer wist, welke route ik had genomen.

Maar gezond ben ik er dus bij gebleven, bij al dat avondwerk en wat daar op volgde.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten