woensdag 11 februari 2009

Milieuburgemeesters

Sinds kort hebben we niet alleen een minister van milieu (u weet dat ze in Parijs denken dat je dan minister van de hoeren bent), maar ook een milieuburgemeester. Wat zeg ik? Europees gezien zijn het er zelfs 350. In de provincie Noord-Brabant doet men het wat kalmer aan, want hier is slechts één burgemeeser die maandag naar Brussel reisde om daar mede namens vier anderen (dat wel) een convenant te tekenen tegen, hou je vast, de opwarming van de aarde. Het Eindhovens Dagblad vertelde het in geuren en kleuren.

En wie is de joker die hielp de Brabantse CO2-uitstoot alvast wat te beperken, door mede namens de collega's van Eindhoven, Helmond, Breda, Den Bosch en Tilburg per dienstauto naar Brussel te karren? Precies, men raadt het al, Fons Jacobs van Helmond. Dat is die man, die onlangs naar de politie stapte omdat-ie dacht dat-ie door een amonymicus op de website van het ED werd bedreigd. Ik vroeg me toen af, of de politie niet wat anders te doen had, want er zijn volgens mij langzamerhand teveel mensen die enig gewicht proberen te ontlenen aan het feit dat een of andere gefrustreerde malloot op het internet met veel taal- en tikfouten laat weten dat hun kop eraf moet.

Fons begaf zich dus namens Brabant Stad naar Brussel om te beloven dat de steden voornoemd voor 2020 de uitstoot van CO2 met minstens twintig procent zullen verminderen ten opzichte van 2007. En da's nog niet alles, zei hij tegen de krant, de steden zullen zich ook richten op de terugdringing van fijnstof. Ik vraag me af: 'richten op', wat houdt dat precies in oftewel, wat is die per dienstauto naar Brussel vervoerde handtekening van Fonske eigenlijk waard? Ik begrijp, dat een belofte van Eindhoven, rond 2040 (ja, echt waar, al in 2040) energieneutraal te zijn, helemaal inclusief is. Dat wordt een gevecht, niet tegen, maar mét windmolens.

Wanneer houden we eens op met dit soort flauwekul? Gemeenten zijn helemaal niet in staat, energieverbruik en CO2-uitstoot en/of die van fijnstof te reguleren. Laat staan dat burgemeesters daar vat op hebben. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand in Brabant woont, die enig belang heeft bij- of geïnteresseerd is in dit soort loze symboliek.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

1 opmerking:

  1. Fons had volkomen gelijk. Het zou een idee voor de ideale tijdpassering kunnen zijn: per dienstauto (met chauffeur) van Helmond naar Brussel, een niet al te lange rit, een korte vergadering met een 'fotomoment', copieus lunchen ergens in de buurt van de Grote Markt, en op de terugweg lekker onderuit een dutje doen -- de rit is net lang genoeg om helemaal fit en CO2-vrij in Helmond te kunnen aankomen. En daar natuurlijk hoog op te geven van de klimaatneutrale oesters en Sancerre die ze daar hebben.

    BeantwoordenVerwijderen