donderdag 4 december 2008

De zielepoot en de neukeman

Bijna 30 euro kost het dikke, gebonden boek dat Wilhelminabiograaf Cees Fasseur heeft geschreven over het belabberde
huwelijk van Bernhard en Juliana. Maar reken maar dat het verkoopt. Ik zag het vanmiddag als Nummer 1 van de Top.
Tien bij de Readshop liggen. Naar verluidt staat er niet veel nieuws in. Eindelijk mocht Fasseur die in het nette
bij Beatrix midden in bed ligt omdat bij hem kennelijk de leugen niet regeert (wat géén aanbeveling is, trouwens) citeren uit het Koninklijk Huisarchief over die larmoyante Greet Hofmans-affaire. Andere, integere historici hadden wat dat betreft het nakijken, wat ik van meet af aan een onverteerbare zaak vind.
Extra marketing-activiteiten lijken overbodige luxe, maar Fasseur zou Fasseur niet zijn als-ie z'n kansen niet greep om in De Telegraaf eens flink uit te pakken over een vermeend complot van van linksigheid verdachte vrouwelijke columnisten en journalisten. En de Volkskrant trapt natuurlijk ook weer in deze flapdrollerij, die nauwelijks meer voorstelt dan dat Elsbeth Etty, Anet Bleich en de onvermijdelijke Hanneke Groenteman het, onafhankelijk van elkaar, opnemen voor die zielige Juliana en tegen de zuipende en rondneukende Bernhard.
Die komen we (uitgezonderd de doden) vanavond weer allemaal tegen bij Pauw en Witteman.
Ik koop dat boek niet en voor P en W, laat staan voor Fasseur, blijf ik niet op.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

6 opmerkingen:

  1. Nou, er zit ook een mooi roodwitblauw leeslint in dat boek. En ik, toch qua koningshuis zeer belezen, heb van het boek met groeiende onthutsing kennis genomen. Zie daarvoor mijn weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, geef dan ff die naald in die hooiberg, wil je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tiriddu's weblog, waarop zijn belevenissen met het boek van Fasseur staan:
    http://santebrun2.blogs.com/my_weblog/2008/11/godsdienstwaanzin-aan-het-hof.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, daar lees ik dus onder meer:
    Met absolute verbijstering lees je het relaas van Fasseur over de bijeenkomsten in het Oude Loo, waar een groot aantal – in de loop der jaren gestaag afnemend – interessante mensen, gelijkgestemden maar ook verbaasde buitenstaanders luisterden naar de religieuze wartaal van een zekere Kaiser en waar ook voortdurend ‘doorgevingen’ van Greet Hofmans ter sprake kwamen.

    Ik ben pas halverwege het boek, maar erger dan dit kan het, lijkt me, niet meer worden. Als je een argument zoekt voor de vestiging van een republiek, dan vind je dat in overvloed in dit boek.

    Sorry, maar dit biedt mij geen nieuwe kijk op dat geschifte koppel laat staan dat Sante's 'verbijstering' mij deelachtig wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn verbijstering wordt voornamelijk gevoed door het feit dat deze toestand maar gewoon jaren door kon gaan zonder dat iemand er iets aan deed, terwijl toch velen ervan wisten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja maar, wat voegt dat toe aan wat we al wisten?

    BeantwoordenVerwijderen