maandag 20 oktober 2008

Vette bek

Er zijn van die woorden en uitdrukkingen die naar mijn smaak het liefst subiet het Nederlandse taalgebied dienen te verlaten, maar - helaas - hardnekkig standhouden. Fluitje van een cent, is er een van. Ik verdenk vakbondsjongens en/of Haagse hurken ervan dit te hebben uitgevonden.
Nog erger: ophoesten, opgenomen in het vocabulaire van schrijvers in plaatselijke (kunnen ook zijn: Amsterdamse) krantjes. Meest recent is de term vette bek, gebruikt in verband met cafetaria's en snackbars. Aanvankelijk verdacht ik Snackkoerier, vakblad uitgegeven door Misset Horeca, van het auteurschap, maar nu twijfel ik tussen het anp en het regionale Overijsselse dagblad De Stentor (vreselijke titel trouwens, bedacht door het uitgeversconcern Wegener).
Ik lees namelijk op de website van De Stentor: 'ZOETERMEER (ANP) – Liefhebbers van frituursnacks kunnen hun ‘vette bek’ het beste gaan halen bij Snack-plaza Willem de Boer in Urk. Blijkt dat  deze tent bovenaan prijkt in een nieuwe top 100 van de beste cafetaria’s van het vakblad Snackkoerier. Op de tweede plaats staat cafetaria Het Smulthuis te Brunssum; de derde positie is weggelegd voor Vork Fastfood Stadshagen in Zwolle. De winnaar van vorig jaar, Eetplezier De Bestse Snackbar in Best, heeft een plek in de eregalerij gekregen.'
Ik wil best nog wel eens een frietje gaan halen bij Eetplezier aan de Bestse Nieuwstraat, mits ik er maar geen vette bek van krijg. Ter nadere toelichting diene nog, dat ik ten onzent meestal het bakken van de frieten op het balkon van ons appartement (loggia in makelaarstermen) voor mijn rekening neem. Ik word dan regelmatig vanuit het keukenkwartier toegeroepen: 'Niet vet, maar krokant hè?!'


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten