dinsdag 23 september 2008

AH-manager

Ik had ooit een collega met een leidende functie, die sterk was in onliners als deze: 'Een goed (kranten)verhaal is nooit te lang.' Gaat in de tegenwoordige tijd niet meer op, want journalisten krijgen nu de opdracht een stukje van een bepaalde lengte in een sjabloon te persen.
de Volkskrant heeft vandaag een verhaal over Harry Piekema uit Driebergen. Dat is de acteur die sinds enkele jaren furore maakt als de ietwat narrige manager van een AH-filiaal in de STER-reclame. Het is geen interview en er staan ook geen foto's bij van de echte Harry Piekema. Dat komt door het illusie-cordon dat de afdeling publiciteit van Albert Heijn rond hem heeft gelegd. Zoals wel vaker voorkomt in dit soort situaties, is het een portret, samengesteld uit informatie vergaard bij derden, bij buren, vrienden en magen, zeg maar.
Het artikel is door twee mensen geschreven. Link, want dan krijg je gauw dat ieder er wat van z’n ideeën in kwijt wil. Ik heb het dan ook niet uitgelezen. Te lang. Niet strak genoeg. Herhalend.
Het grappige is, dat er ook een versie van dat verhaal staat in DAG, het gratis dagblaadje dat je als ‘n soort kunstarm van de Volkskrant zou kunnen beschouwen. 'n Stuk korter, die versie. Ik heb het nog even kruislings gelezen en de conclusie mag luiden: Een goed verhaal is nooit te lang, maar een korter verhaal hoeft daarom nog niet slecht te zijn.

Foto: Harry op de website van AH.

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

1 opmerking:

  1. En dat was dus al de tweede keer dat de Vk schreef over Harry P., in een jaar tijd. Toen kregen we nog het aandoenlijke detail voorgeschoteld dat Harry, ooit een noodlijdende acteur, er eindelijk een fatsoenlijk huis van had weten te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen