vrijdag 22 augustus 2008

Badmuts

Clairy Polak zat gisteravond in NOVA te discussiëren met iemand die ik – omdat ik z’n naam zo snel niet kon oppakken – maar Badmuts zal noemen. Dat komt ervan als je oosterse religieuze kleding draagt, die gedachten oproept aan (westerse) sportattributen.

Het gesprek liep, naar het oordeel van de presentatrice-zelf, volkomen ‘uit de hand’, zodat NOVA het laatste onderwerp moest laten vallen. De Sterreclame stond te trappelen, dacht ik, wegzappend naar SBS6, dat juist op dat moment een in gevangenschap geboren zeebra’tje voorbij liet huppelen.

Dat gesprek in NOVA ging over het feit, dat Badmuts zich het recht voorbehield, vrouwen geen hand te geven. Aanleiding was de beslissing van de rechter, dat de gemeente Rotterdam B. om die reden terecht niet in haar personeelsbestand wenst op te nemen.

In een poging Polak duidelijk te maken, wat er allemaal in hem omging, zei B. dat bij het geven van een hand aan een vrouw van ’t een wel eens ’t ander zou kunnen komen, een zoentje bij voorbeeld. Nou, zei Polak, als u mij zou zoenen, zou ik u ’n klap verkopen.

Liep het daardoor uit de hand? Welnee, een discussie als deze is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Wat dat betreft geldt hetzelfde als wanneer je als atheïst zo stom bent, een Getuige van Jehova binnen te laten. Of met een mensch van de Bible Belt serieus probeert te praten over de tenhemelopneming (niet de hemelvaart, want dat kon alleen Jezus) van de Maagd Maria.

Ik ben best bereid Clairy een hand te geven, maar ik hoop wel dat ze me dan voortaan vrijwaart van badmutsen.



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten