woensdag 20 augustus 2008

Anders

Het grote misverstand bij vanouds gevestigde kranten is, dat ze het nog steeds jegens de lezer verplicht zouden zijn, het nieuws als een slaafse hond te volgen.

Neem nou zo’n krant vandaag (doet er niet toe welke, kan ik wel zeggen). Wie staat daar paginabreed voorop? Precies Anky, met het hoofd dat we gisteravond op het journaal al even hevig zagen glimmen als die malle half-hoge zije. Het is de vraag wie je als krant daar nou echt een plezier mee doet. Mij in elk geval niet.Dus, doe het anders. Zoals nrc.next dat alleen schijnt te kunnen. (Voor alle zekerheid nog gauw even naar De Pers gekeken, want die wil ook wel eens afwijkend doen, maar nee, toch Anky.)

De voorpagina van nrc.next, die eigenlijk meer een cover is, heeft het berichtje over de derde gouden medaille voor Van Grunsven ergens onderin staan. De grote aandachttrekker is daar de grafische weergave in perspectief, als is het een wegdek, van het geluid van een Harley Davidson...topotatopotatopta enz. De ankeiler dus voor een verhaal op pagina 4 en 5 over het fenomeen geluidsdesign, dat sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw een steeds belangrijker rol schijnt te spelen in bij voorbeeld de auto-industrie en bij fabrikanten van allerhande apparaten.

Boeiend.

Opeens realiseer ik me dat mijn (tweede) digitale camera bij het bedienen van de ‘ontspanknop’ ook het vertrouwde geluid chick van de sluiter voortbrengt. En dat ik niet de sluiter hoor, maar een digitaal opgenomen geluidje van een analoge camera via een miniem luidsprekertje. Goed bedacht. Want zonder geluid is het net, of de camera niet werkt. Ik kan dat geluid vanuit een oogpunt van energiebesparing ook uitzetten, als ik dat wil. Toch maar niet.

Plaatje: De grafische weergave van het geluid van een Grolsch beugelfles, volgens nrc.
'Voor de veiligheid: Hybride auto's krijgen kunstmatig motorgeluid'

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

2 opmerkingen:

  1. Vriend wijst erop, dat Ferrari zich het hoofd breekt over de oplossing voor geluidloze elektrische auto's. Een oplossing à la de hierboven genoemde camera, neem ik aan. Een kunstmatige vrrrroemmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet goed geluisterd naar een Ferrari. Die zegt namelijk braaaaaAAAAA!

    BeantwoordenVerwijderen